MANIFEST. PLATAFORMA DE GESTIÓ CIUTADANA

Data de publicació: 24 novembre 2021

Davant de les recents peticions de participació de la Plataforma en els concursos per a la gestió cívica als districtes de Sants-Montjuïc (Casals de Barri de la Vinya i Sant Cristòfol,
del barri de la Marina) i de Sant Martí (Casals de Barri de Bac de Roda, Besòs, La Pau i Vila Olímpica, i Casal de joves del Clot), i del fet que des d’altres districtes (Eixample, Gràcia
i Sant Andreu) ens indiquen que les properes renovacions de convenis passaran per la concurrència, les entitats sotasignants, membres de la Plataforma de Gestió Ciutadana

MANIFESTEM QUE:
Tot i tenir una interlocució directa amb el Regidor de Participació, i una reunió imminent per tractar la qüestió, considerem necessari fer pública la nostra preocupació sobre la deriva
cap al concurs de gestió cívica en la negociació dels nous convenis que se’ns argumenta que està motivada per una consigna a nivell de l’Ajuntament de BCN, d’alinear-se a directrius
europees de contractació pública, i que a partir d’ara s’aplicarà en la renovació de tots els convenis.

Tal com ja hem comentat diversos cops i tal vam comunicar en resposta a la convocatòria als anteriors concursos, la posició de la Plataforma davant de la concurrència pública és que
no té sentit en casos de renovació, només en casos de nous equipaments i si realment hi ha més d’una entitat arrelada amb experiència i capacitat de gestió interessades en la gestió
(en aquests casos recomanem l’acompanyament a les entitats perquè acabin bastint un projecte comú i integrador de gestió ciutadana i comunitària). En lloc d’un concurs preferim
una convocatòria pública (per exemple en un consell de barri) on es plantegi la gestió cívica de l’equipament i es presentin les entitats del territori avalant un projecte arrelat i legitimat,
tràmit que permetria una adjudicació directe reforçada. De cara a valorar el resultat de la gestió cívica d’un equipament ja hi ha diversos mecanismes establerts de seguiment, principalment la comissió de seguiment i el consell d’equipament, que és on s’ha de valorar conjuntament el funcionament i els possibles aspectes de millora ,
així com plantejar la renovació del conveni. Per tant, si hi ha satisfacció en la gestió, validada en aquests espais de seguiment, no encaixa el plantejament de la concurrència.

Si, per contra, hi ha deficiències greus en la gestió cívica que no es poden reconduir amb un acompanyament, aleshores cal decidir si realment té sentit la gestió ciutadana o no, i potser
buscar altres fórmules com la cessió de local (deixant de ser un equipament municipal) però no anar a concurs de gestió cívica, i molt menys si no hi ha prou múscul associatiu en el
territori.

Tot i així, mantenim el compromís de participar en els concursos de gestió ciutadana, si bé no podem ocupar sempre les dues cadires que tenim assignades, finalment sí que
garantim la nostra veu i la nostra presència amb entitats del territori, que són membres de la plataforma. Per posar fi a la inseguretat jurídica causant de la situació anterior, i de cara a potenciar
la gestió cívica a nivell de Catalunya, i formalitzar un marc legal que la empari, estem participant des de diferents espais de la nova Llei d’Economia Social Solidària (XES) i la nova Llei de Foment de l’Associacionisme (CAB).

DEMANEM QUE la direcció de Democràcia Activa de l’Ajuntament de Barcelona, com a òrgan responsable de la gestió cívica:

1.- Aclareixi si realment existeix aquesta consigna d’erradicar l’adjudicació directa per passar a la concurrència de gestió cívica i, si és el cas, la seva naturalesa (tècnica o política) i la seva
justificació. Per tant, que quedin clares les directrius sobre l’aplicació de l’adjudicació directa i de la concurrència, i que s’apliquin de forma homogènia a tota la ciutat.
2.- L’Ajuntament marqui unes directrius clares sobre els criteris a emprar de cara a designar o no un equipament de gestió cívica i en quina modalitat: gestió associativa o gestió d’una
empresa participada per una entitat del territori, ja que entenem que la cogestió entre una entitat i l’administració ja no es contempla.
3.- Que en els casos de gestió cívica es garanteixi:
• que tant l’administració com l’entitat del territori entenen què és la gestió cívica, i que sobretot implica la participació del territori en la gestió de l’equipament,
• que se segueixin les bases aprovades del concurs de gestió cívica, si és el cas, i sobretot el model de conveni de gestió cívica, per a evitar clausulats personalitzats que van en contra del que està aprovat i que estan generant problemes, com per exemple condicionar que les entitats gestores siguin de segon nivell (fet que obliga a crear entitats de segon nivell fictícies), fer un pagament de la subvenció que no vagi per avançat (fet que implica a les entitats a endeutar-se)…
• que la dotació econòmica sigui suficient per poder garantir aquest tipus de gestió, en funció del tipus d’equipament i de les possibilitats de generar recursos propis
4.- Que l’Ajuntament de Barcelona, prengui part activa en la incidència en la política catalana, per al desenvolupament normatiu que empari la gestió cívica, i la reglamentació pròpia per
desenvolupar el concepte de Patrimoni Ciutadà en l’àmbit català. I que posi recursos i el coneixement dels seus Serveis Jurídics, per a facilitar aquesta finalitat, cooperant amb les
entitats implicades en la proposta de la nova Llei de ESS i la nova Llei de l’Associacionisme. Així com la incidència per un marc legal català que organitzi els serveis i prestacions socials
de l’Administració a partir de les Directives 2014/23/UE (relativa a l’adjudicació de contractes de concessió) i la 2014/24/UE (relativa la contractació pública).

SIGNEM aquest manifest les següents entitats de la Plataforma de Gestió Ciutadana:
• Associació Ateneu Transformadors
• Associació Bidó de Nou Barris
• Associació Casal Font d’en Fargues
• Associació CooperaSec
• Associació Cultural Barri del Poblet
• Associació Cultural Casa Orlandai
• Associació Cultural i Social Bac de Roda
• Associació Cultural la Cosa Nostra
• Associació de la Casa de la Premsa
• Associació de Veïns i Veïnes Congrés-Indians
• Associació d’Entitats de Vil·la Urània
• Associació Juvenil Sociocultural de Prosperitat
• Associació Juvenil Sociocultural Roket Project.
• Associació Mercat Cultural de Vallvidrera
• Associació Turó Acció Socio Cultural (TASC)
• Associació Xarxa Dos Deu
• Consell d’Associacions de Barcelona (CAB)
• Consell de la Joventut de Barcelona
• Consell de la Joventut d’Horta-Guinardó
• Coordinadora de colles de cultura de Gràcia
• Coordinadora d’Entitats per la Lleialtat Santsenca
• Coordinadora Entitats Poble Sec
• Coordinadora d’Entitats VERN de la Verneda – Sant Martí
• Federació d’Entitats Socioculturals i Lleure S. Andreu Palomar
• Federació Casc Antic Gestió Comunitària
• Federació Coordinadora d’Entitats del Poblenou
• Federació d’Entitats del Clot-Camp de l’Arpa (FECCA)
• Federació d’Entitats Amigues de Can Carol i Consolat
• Federació d’Entitats Calabria 66
• Federació Torre de La Sagrera
• Federació Transforma Porta
• La Masia de la Guineueta Associació de Lleure
• La Prosperitat Cultura en Acció (PECA)
• La Troca Associació Educativa i Cultural Formes
• L’Arnau Itinerant
• Plataforma d’Entitats de Roquetes
• Plataforma del Borsí
• Secretariat d’Entitats de Sants, Hostafrancs i La Bordeta
• Unió d’Entitats de La Marina

Categories: Sense categoria